Dokumenty po śmierci – karta zgonu i akt
W przypadku śmierci na terenie Polski pierwszym krokiem po stwierdzeniu zgonu jest uzyskanie karty zgonu. Wystawia ją lekarz, który potwierdza śmierć – może to być lekarz pogotowia, lekarz rodzinny lub pracownik szpitala, jeśli zgon nastąpił w placówce medycznej. Karta zgonu to dokument, który pozwala na przetransportowanie ciała z miejsca zgonu do chłodni firmy pogrzebowej lub do Zakładu Medycyny Sądowej lub szpitala z prosektorium, jeśli konieczne jest przeprowadzenie sekcji zwłok.
Z kartą zgonu należy udać się do Urzędu Stanu Cywilnego (USC) właściwego dla miejsca zgonu celem wystawienia aktu zgonu. Jest to najważniejszy dokument wymagany przy załatwianiu dalszych formalności związanych z pogrzebem, uzyskaniem zasiłku pogrzebowego oraz dalszym postępowaniem spadkowym i dopełnieniem formalności administracyjnych. W USC wydawany jest jeden egzemplarz skróconego aktu zgonu. Kolejne odpisy oraz pełny akt zgonu wydawane są po wniesieniu opłaty.
Do odebrania aktu zgonu można upoważnić zakład pogrzebowy. W tym celu należy podpisać upoważnienie i przygotować dowód osobisty zmarłej osoby (lub odpis aktu urodzenia jeżeli zmarły nie posiadał dowodu).
Co trzeba wiedzieć o organizacji transportu ciała zmarłego?
W przypadku śmierci za granicą lub konieczności przewiezienia ciała do innego miasta lub kraju, konieczne jest dopełnienie dodatkowych formalności i uzyskanie stosownych pozwoleń.
Do transportu ciała osoby zmarłej za granicą potrzebne są m.in.:
- akt zgonu przetłumaczony na język polski przez tłumacza przysięgłego,
- zaświadczenie o przyczynie zgonu,
- zgoda konsula RP (w przypadku transportu do Polski),
- zgoda starosty właściwego dla miejsca pochówku,
- dokumentacja pogrzebowa potwierdzająca, że ciało zostanie pochowane zgodnie z przepisami sanitarnymi.
Firma BONGO, specjalizująca się w międzynarodowym transporcie osób zmarłych, kompleksowo zajmuje się organizacją takiego przewozu – od formalności po logistykę, odciążając rodzinę zmarłego w tym trudnym czasie. Chcąc podjąć współpracę niezbędne będzie wypełnienie stosownych dokumentów do transportu zwłok.
Czy można zorganizować pogrzeb w innym miejscu
niż miejsce zamieszkania zmarłego?
Tak. W Polsce nie ma obowiązku organizowania pogrzebu w miejscu zamieszkania zmarłego. Można pochować bliską osobę w innym mieście lub nawet za granicą – pod warunkiem uzyskania zgody zarządcy wybranego cmentarza oraz spełnienia lokalnych wymogów administracyjnych.
Dodatkowe formalności pogrzebowe
Poza kartą zgonu i aktem zgonu, w trakcie dopełniania formalności pogrzebowych i administracyjnych mogą być potrzebne również:
- dowód osobisty zmarłego (jeśli nie został wcześniej zatrzymany),
- dokument potwierdzający prawo do grobu (w przypadku grobu rodzinnego),
- dokumenty ubezpieczeniowe (np. z ZUS lub KRUS), jeśli rodzina ubiega się o zasiłek pogrzebowy,
- pełnomocnictwa, jeśli pogrzeb organizuje osoba inna niż najbliższy krewny.
W sytuacji międzynarodowej dochodzą jeszcze dokumenty konsularne i zaświadczenia sanitarno-epidemiologiczne.
Zakład pogrzebowy, a także firma zajmująca się międzynarodowym transportem osób zmarłych taka jak BONGO, mogą pomóc w skompletowaniu potrzebnych dokumentów i wskazać, które z nich będą niezbędne w danej sytuacji.
Jak uzyskać zasiłek pogrzebowy i inne świadczenia?
Zasiłek pogrzebowy to świadczenie wypłacane przez ZUS lub KRUS osobie, która pokryła koszty pogrzebu – niezależnie od jej stopnia pokrewieństwa ze zmarłym. Wysokość zasiłku pogrzebowego wynosi obecnie 4 000 złotych, a od 1 stycznia 2026 roku wyniesie 7 000 złotych i będzie podlegała waloryzacji, gdy inflacja od ostatniego ustalenia wysokości zasiłku przekroczy 5 proc.
Wniosek o wypłatę zasiłku trzeba złożyć przed upływem roku od daty śmierci. Po przekroczeniu tego terminu roszczenie się przedawnia i zasiłek nie zostanie wypłacony.
O zasiłek mogą wystąpić najbliżsi zmarłego, organizujący pogrzeb. Jeśli tych osób jest wiele, Zakład Ubezpieczeń Społecznych wypłaci zasiłek pogrzebowy proporcjonalnie do poniesionych przez te osoby wydatków. Sprawa uzyskania zasiłku pogrzebowego z ZUS może być również scedowana na zakład pogrzebowy, który po wykonaniu wszystkich usług uwzględni go w końcowym rozliczeniu.
Od 1 stycznia 2026 roku możliwe będzie uzyskanie zasiłku celowego na pokrycie kosztów pogrzebu. Zasiłek będzie przyznawany niezależnie od dochodu i będzie mógł być przyznany osobie, która pokryła koszty pogrzebu w dwóch sytuacjach: jeśli po zmarłym nie przysługuje zasiłek pogrzebowy, a także jeśli osoba, która pokryła koszty pogrzebu jest uprawniona do zasiłku pogrzebowego i poniosła w związku z pogrzebem nadzwyczajne, trudne do przewidzenia, niemożliwe do pokrycia z kwoty zasiłku pogrzebowego, koszty (m.in. transport ciała lub prochów osoby zmarłej z zagranicy).
W określonych warunkach członkowie rodziny mogą ubiegać się również o odprawę pośmiertną od pracodawcy zmarłego lub wystąpić o rentę rodzinną.
Jeżeli zmarły posiadał dodatkowe ubezpieczenie lub ubezpieczenia na życie należy zgłosić się bezpośrednio do ubezpieczyciela z aktem zgonu i uprawnieniami do nabycia świadczenia.
Śmierć członka rodziny uprawnia również do otrzymania płatnego urlopu okolicznościowego. W przypadku współmałżonka, dziecka lub rodziców są to dwa dni, a w przypadku rodzeństwa, dziadków lub osób pozostających pod opieką jeden dzień.
Co zrobić z umowami i zobowiązaniami zmarłego?
Po śmierci bliskiej osoby należy uregulować jej sprawy finansowe i administracyjne, w tym:
- zamknąć konto bankowe,
- wypowiedzieć umowy z dostawcami prądu, gazu, internetu, telefonii,
- rozwiązać umowy najmu, leasingu lub umowy abonamentowe,
- poinformować instytucje finansowe (banki, ubezpieczyciele, fundusze),
- zabezpieczyć mienie zmarłego do czasu zakończenia spraw spadkowych.
Warto pamiętać, że niektóre zobowiązania mogą wygasnąć wraz ze śmiercią (np. umowy o pracę, niektóre polisy), inne (np. kredyty i zobowiązania finansowe) przechodzą na spadkobierców. Dlatego tak ważne jest szybkie skompletowanie dokumentów i poinformowanie odpowiednich instytucji.
Korzystanie z karty zmarłego lub jego konta, nawet, jeśli najbliższe osoby znają PIN do karty lub dane do logowania bankowości elektronicznej jest niezgodne z prawem.
Jak wygląda postępowanie spadkowe po śmierci zmarłego?
Spadek obejmuje wszystkie prawa i obowiązki majątkowe zmarłego, czyli nie tylko aktywa, takie jak nieruchomości, samochody, kosztowności, dzieła sztuki czy oszczędności, ale również długi i inne zobowiązania finansowe.
Postępowanie spadkowe to proces, w którym ustala się, kto dziedziczy majątek po zmarłym. Może się odbywać na dwa sposoby: notarialne poświadczenie dziedziczenia lub postępowanie sądowe.
Najprostszym i najszybszym sposobem uregulowania spraw spadkowych jest wizyta u notariusza. Jeśli wszyscy spadkobiercy są zgodni co do podziału majątku – lub jeśli dziedziczy tylko jedna osoba – notariusz może sporządzić akt poświadczenia dziedziczenia, który ma taką samą moc prawną jak orzeczenie sądu o nabyciu spadku.
W przypadku bardziej złożonych sytuacji, np. braku testamentu, sporów pomiędzy spadkobiercami albo zakwestionowania zapisów testamentu, sprawę rozstrzyga sąd. Takie postępowanie może być czasochłonne i trwać nawet kilka lat. Sąd najpierw ustala skład majątku spadkowego, następnie wskazuje osoby uprawnione do dziedziczenia, a na końcu dzieli majątek między uprawnionych.
Niezależnie od formy nabycia spadku – notarialnej czy sądowej – fakt ten należy zgłosić do właściwego Urzędu Skarbowego w terminie do 6 miesięcy od momentu uprawomocnienia się dokumentu. Obowiązek ten dotyczy również najbliższej rodziny, która choć zwolniona z podatku od spadku, musi potwierdzić formalnie przejęcie majątku.
Formalności po śmierci bliskiej osoby często bywają przytłaczające. Ich uregulowanie jest jednak niezbędne. W razie wątpliwości nasi doradcy zawsze służą pomocą i wsparciem.